Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Antymatrix - Blog Edwina Bendyka Antymatrix - Blog Edwina Bendyka Antymatrix - Blog Edwina Bendyka

14.01.2008
poniedziałek

Społeczeństwo multimedialne

14 stycznia 2008, poniedziałek,

Takie hasło towarzyszyło drugiemu dniu XXVI Sympozjum Naukowego „Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna”w Ustroniu. Organizatorem tych sympozjów jest prof. Jerzy Hausner i jego Katedra Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Prof. Hausner pół roku temu (poprzednie sympozjum opisywałem na blogu) zaprosił mnie, bym zaprojektował i poprowadził sesję poświęconą społeczeństwu multimedialnemu.

Stwierdziłem, że najlepszym kluczem będzie zastosowanie wskazówki Norberta Wienera, który uznał, że nie można zrozumieć społeczeństwa bez analizy komunikatów i mediów, jakich ono używa. Inaczej, postanowiłem tak skonstruować program, by poprzez analizę polskiego pejzażu medialnego i sposobów korzystania z mediów dało się odczytać obraz naszego społeczeństwa w kontekście bardziej generalnych przemian społecznych.

W efekcie tych przygotowań powstał program, w którym wypowiedzi przygotowali (refleksje Mirka i Alka na blogu „Kultura 2.0”):

Mirek Filiciak z SWPS, który mówił sposobach uczestnictwa w kulturze, z których wynika, że w Polsce ciągle dominującym medium jest telewizja (choć już średni czas oglądania telewizji zatrzymał się na 3godz. 19 minutach dziennie i nie rośnie), a rekordową publiczność w 2007 r. zgromadził serial „M jak miłość”, ok. 10 mln widzów. Przedwyborcze debaty pozostały daleko w tyle. Mimo jednak, że telewizja dominuje, to sposoby jej oglądania zmieniają się i obok tradycyjnego modelu „couch potatoe” pojawia się nowy, aktywny widz nie zadowalający się biernym odbiorem.

Dominik Batorski z Uniwersytetu Warszawskiego odwołując się do wyników „Diagnozy społecznej” pokazywał, jak sposób korzystania z technologii medialnych wiąże się z innymi aspektami życia: sytuacją na rynku pracy, aktywnością społeczną i polityczną. Najważniejsze przesłanie tych badań mówi, że wbrew obiegowym opiniom internet nie jest medium aspołecznym, alienującym lecz wprost przeciwnie.

Alek Tarkowski z Uniwersytetu Warszawskiego mówił, na przykładzie problemów z prawem autorskim o koniecznych zmianach instytucjonalnych i prawnych adekwatnych do nowych form komunikacji społecznej.

Michał Madej z CD Projekt odpowiadał na pytania Mirka Filiciaka dotyczące gry „Wiedźmin”. Chodziło o wyjaśnienie, czego potrzeba by osiągnąć sukces na globalnym rynku. Wszak „Wiedźmin” to pierwsza produkcja polskiego przemysłu kultury, która z hukiem weszła na światowy rynek. Szczególnie zaskakująca uwaga Madeja dotyczyła trudności kadrowych: w Polsce brakuje ludzi do wszystkich etapów zaawansowanej produkcji multimedialnej: grafików, programistów. Brakuje także specjalistów od marketingu, którzy potrafiliby podjąć się wykreowania globalnej marki.

Marek Soból z Onetu mówił o doświadczeniu wynikającym z obserwacji serwisów społecznościowych i ich fascynującej i bogatej strukturze. Leszek Bogdanowicz z iTVP przedstawiał z kolei koncepcję demokracji dynamicznej, pokazując jak nowe formy komunikacji zmieniają przestrzeń polityczną promując w debacie publicznej nowych liderów i umożliwiając alternatywny sposób artykulacji interesów.

Szersza relacja z tego seminarium będzie niedługo dostępna, całość była bowiem rejestrowana na wideo. Teraz więc tylko krótka relacja. To, co nas najbardziej zaskoczyło, to dosyć pesymistyczny ogląd nowej rzeczywistości medialnej wśród studentów. Choć w większości przypadków pesymizm ten, jak pokazywaliśmy odnosząc się do wyników badań, nie znajduje uzasadnienia, to jednak jest kulturowym faktem.

W podsumowaniu prof. Hausner stwierdził, że społeczeństwo multimedialne, które można lubić lub nie, jest faktem, na który nie można się obrażać. Pojawiają się nowe podziały społeczne i nowe problemy, jak choćby kwestia własności intelektualnej. Czy nadmiernie restrykcyjna jej ochrona nie grozi rozwojowi? Z mojej strony uznanie dla prof. Hausnera, że uznał temat społeczeństwa multimedialnego za ważny i zdecydował się go włączyć do programu Sympozjum.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Dodaj komentarz

Pola oznaczone gwiazdką * są wymagane.

*

 
css.php