Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Antymatrix - Blog Edwina Bendyka Antymatrix - Blog Edwina Bendyka Antymatrix - Blog Edwina Bendyka

5.03.2008
środa

Samochody jak komórki

5 marca 2008, środa,

Project Better Place nabiera rozpędu. O inicjatywie tej pisałem w listopadzie (Samochody za darmo). Jej autorem jest Shai Agassi, menadżer najwyższego szczebla w koncernie SAP, który zrezygnował z pewnego biznesu na rzecz nowego pomysłu. Agassi znalazł sposób na upowszechnienie samochodów elektrycznych (po szczegóły zapraszam do Samochody za darmo).

Agassi działa bardzo szybko, 21 stycznia b.r. ogłosił porozumienie, jakie zawarł z koncernem samochodowym Renault i rządem Izraela. Renault będzie dostawcą samochodów z napędem elektrycznym, firma Agassiego dostarczy akumulatory oraz będzie rozwijać infrastrukturę (stacje ładowania i wymiany, billing, serwis) eksploatacyjną. Rząd Izraela zdecydował  się na wprowadzenie zachęt podatkowych,które mają trwać przynajmniej do 2015 (a może nawet do 2019 r.), dzięki którym bardziej będzie opłacać się inwestować w samochody elektryczne. W efekcie do 2010 r. po izraelskich drogach ma już jeździć 100 tys. samochodów na prąd.

Agassi nie zamierza jednak poprzestać na rodzinnym Izraelu. Obecnie prowadzi intensywne rozmowy w Japonii, by wprowadzić w życie podobny model. Zdumiewa tempo, z jakim działa izraelsko-amerykański przedsiębiorca, jak również tempo, z jakim potrafi działać izraelski rząd, zaangażowany jednocześnie w wojnę z Hamasem i pogrążony w ustawicznym kryzysie.

Agassi wymieniany jest w ostatnim numerze tygodnika „The Economist” jako przykład nowego gatunku przedsiębiorców hogh-tech, którzy znudzili się już internetem i prawdziwie interesujące wyzwania widzą w szerokorozumianym ekobiznesie. W kierunku tym przesuwa się również coraz silniej uwaga inwestorów high-tech.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 4

Dodaj komentarz »
  1. Gdyby jeszcze zamiast akumulatorowych postawiono na samochody napędzane sprężonym powietrzem… Byłoby jeszcze bardziej ekologicznie.

  2. @Jurgi:
    Jeśli Agassi sprawdzi model biznesowy, to będzie się nadawał także do innych napędów. Może wtedy kto inny ruszy z samochodami na sprężone powietrze.

  3. Jurgi pisze: „Gdyby jeszcze zamiast akumulatorowych postawiono na samochody napędzane sprężonym powietrzem? Byłoby jeszcze bardziej ekologicznie.”

    O ile energia potrzebna do sprężania powietrza jest ekologiczniejsza od energii potrzebnej do ładowania akumulatorów, a sprawność energetyczna porównywalna.

  4. Agassi już taki jest. Pełen idei i energii zachwyca wszystkich w koło swymi pomysłami. Tak też ruszył do przodu w SAP, ale jakoś po chwili trochę zagubił się w tej niezbyt elastycznej i zbiurokratyzowanej niemieckiej maszynie organizacyjnej jaką jest SAP:

Dodaj komentarz

Pola oznaczone gwiazdką * są wymagane.

*

 
css.php