Lev Manovich kierujący Laboratorium Software Studies na University of California w San Diego znany jest głównie ze swoich prac nad estetyką nowych mediów (w Polsce ukazała się książka jego autorstwa „Język Nowych Mediów” rozwija obecnie badania nad wzorami kultury cyfrowej. W grudniu jego zespół wygrał duży grant obliczeniowy z Departamentu Energii USA i National Endowment for Humanities. Manovich otrzymał 330 tys. godzin obliczeniowych na najpotężniejszych superkomputerach z Lawrence Livermoore Laboratory (ośrodek ten dysponuje naszybszymi systemami obliczeniowymi na świecie).
Po co humanistom taki potencjał? By w końcu zbadać, strukturę i procesy biegnące w kulturze cyfrowej, co będzie możliwe na podstawie analizy danych dotyczących samych obiektów kultury cyfrowej i sposobów korzystania z nich. Manovich wyjaśnia:
Digitization of media collections, the development of Web 2.0 and the rapid growth of social media have created unique opportunities to study social and cultural processes in new ways. For the first time in human history, we have access to unprecedented amounts of data about people?s cultural behavior and preferences as well as cultural assets in digital form. This grant guarantees that we?ll be able to process that data and extract real meaning from all of that information.
Analizie zostaną poddane miliony ilustracji, tysiące filmów, animacji, gier komputerowych , a także dane z serwerów dotycząće korzystania z tych materiałów. Manovich przygotowywał się do tego przedsięwzięcia od lat rozwijając w ramach Softare Studies metodykę analizy domeny cyfrowej, która odwołuje się zarówno do najnowszych osiągnięć z obszaru zarządzania wiedzą (techniki data mining), jak i do kognitywistyki. Wyniki analiz zespołu Manovicha będą dostępne na witrynie http://culturevis.org.
Manovich konsekwentnie przekonuje, że wspołczesna humanistyka powinna w istocie być hiperhumanistyką i zajmować się analizą tekstu zarówno w wymiarze kodu literackiego, jak i programistycznego. Teksty programów komputerowych są tak samo ważne dla tworzenia i recepcji kultury, jak same jej przejawy: teksty, zdjęcia, cyfrowe filmy. Hiperhumanista to człowiek kompetentny w obu kodach komunikacji. Hiperhumanista – badacz to z kolei uczony zdolny do wykorzystania najnowszych technik współczesnej cywilizacji do poddania swojej dyscypliny analizie, a następnie refleksji. Manovich wyjaśnia bardziej szczegółowo założenia „cultural analytics” w wywiadzie dla „HPC Wire”. Tematyce Software Studies ma być poświęcony najbliższy numer „Kultury popularnej”.
16 stycznia o godz. 10:20 52048
Prędzej czy później ktoś z tego wyliczy ‚nastroje mass’ – a następnie skoreluje to z kursami giełdowymi. Ciekawe dokąd to prowadzi.
16 stycznia o godz. 10:59 52049
Ostatni artykuł Pana Bendyka w Polityce , położył mnie na łopatki. Bardzo pięknie opisane jest w nim człowieczeństwo wirtualnego świata. Wreszcie też z przyjemnością stwierdzam, że sposób rozumienia tematu i opisania go świadczy, że ma Pan nie tylko techniczne zacięcie ale też głęboko humanistyczne. Nie podlizuję się bo i tak nie załatwi mi Pan przysłowiowej szynki.. chce tylko wyrazić swój podziw.
Z drugiej jednak strony nie bardzo rozumiem dlaczego świat wirtualny , bardzo już zadomowiony w naszym życiu wzbudza tyle emocji.
Pewnie jest, że gdy widzimy przy komputerze osobnika domowego lub „pracowego” spędzającego przy komputerze więcej niż 6 godzin powinniśmy go łagodnie namawiać do skorzystania z poradni leczącej uzależnienia. Wiem , w tym momencie co poniektórzy wywrócą oczami.. To nie sieciaki ale ściemniaki .. cdn. pozdrawiam
16 stycznia o godz. 23:00 52055
Ciekawe, tłem fabuły w najnowszej książce Vernora Vinge’a „Rainbows End” jest dygitalizacja całej biblioteki UCSD, osiągnieta przez szatkowanie poszczególnych tomów, wielokrotne skanowanie wirujących w powietrzu kawałków papieru i rekonstrukcję tekstu przez cyfrowe dopasowanie ich krawędzi. Dużo szybsze niż skanowanie całych stron. Wynik?:
„the Huertas collection [cyfrowa wersja biblioteki] will contain almost all human knowledge up to about twenty years ago. All correlated and connected. […] There are dozens of questions that such a resource might resolve: who really ended the Intifada? who is behind the London art forgeries? where was the oil money really going in the latter part of the last century? Some answers will only interest obscure historical societies. But some will mean big bucks. And Huertas will have exclusive rights to this oracle for six months.”