Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Antymatrix - Blog Edwina Bendyka Antymatrix - Blog Edwina Bendyka Antymatrix - Blog Edwina Bendyka

20.06.2010
niedziela

Edukacja przyszłości, relacja z konferencji

20 czerwca 2010, niedziela,

W środę mój Ośrodek Badań nad Przyszłością razem z Instytutem Obywatelskim PO zorganizował konferencję „Edukacja przyszłości – uczeń, nauczyciel, szkoła 2030„. Początek spotkania zdominowały kwestie zmian technologicznych i sposobów, w jaki nowe technologie medialne zmieniają dostęp do wiedzy, do zasobów edukacyjnych i samego uczenia się.

Na szczęście jednak nie tylko technologie zadecydują jaka będzie przyszłość szkoły. Mirosław Sielatycki, od niedawna wiceminister edukacji zauważył, że czas powoli rozstawać się z myśleniem o szkole w kategoriach systemu klasowego. Dziś kształcenie to proces zdobywania kompetencji, a szkoła jest jednym tylko z miejsc uczenia się, niemniej ważne jest kształcenie rówieśnicze (peer-learning) i kształcenie poza szkołą, podczas różnych form aktywności. Trzeba więc wymyślić system oceny tych kompetencji, tak by unikać sytuacji, kiedy szkoła próbuje często uczyć tego, co uczniowie już doskonale znają.

Profesor Krystyna Szafraniec opowiadała o młodym pokoleniu (czyli rodzicach uczniów szkoły 2030) na podstawie swoich badań socjologicznych. Widać, że reforma z końca lat 90. i upowszechnienie kształcenia na poziomie ogólnym zmieniło aspiracje młodzieży: wszyscy chcą być albo przedsiębiorcami albo menadżerami, nikt nie szykuje się do zawodu rolnika, niemal nikt nie myśli o zawodach robotniczych. Niestety, krajowy rynek pracy nie ma szansy zaspokoić tych aspiracji, jednocześnie też zmalało zainteresowanie młodzieży emigracją. Ergo, rosnąc będą frustracje i gniew młodych ludzi.

Profesor Tomasz Szkudlarek z kolei zwrócił uwagę, że polska szkoła publiczna stała się narzędziem produkcji rozwarstwienia społecznego. Brak rejonizacji (jesteśmy pod tym względem światowym wyjątkiem) uruchomił mechanizmy segregowania dzieci w publicznych szkołach. Na to nakłada się „patologiczny indywidualizm” (pojęcie prof. Czapińskiego).

W sumie polska szkoła ma wiele problemów, których sama technologia nie rozwiąże. Przebieg całej konferencji jest dostępny w nagraniu wideo:

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Dodaj komentarz

Pola oznaczone gwiazdką * są wymagane.

*

 
css.php